Preventia salveaza vieti! Pune-ti sanatatea pe primul loc

Preventia, cunoscuta si sub numele de medicina preventiva sau profilaxie, consta in acele masuri luate pentru prevenirea bolilor, in contrast cu tratarea lor. Atunci cand vorbim de preventie, cu totii realizam, macar in linii mari, importanta ei: cu cat suntem mai atenti cu sanatatea noastra, cu atat avem sanse mai mari sa ducem o viata mai lunga si mai sanatoasa. Dar, pe cat este de importanta, pe atat de putin este cunoscuta: stim ca exista medici specializati pentru fiecare particica a trupului nostru, dar cati dintre noi s-au gandit macar la medicina preventiva?

De ce preventie? Sanatate, longevitate, timp si bani

Conform Organizatiei Mondiale a Sanatatii, 80% din bolile cronice pot fi prevenite, principalii factori de imbolnavire fiind dieta dezechilibrata, inactivitatea fizica si fumatul. Iata de ce schimbarea stilului de viata poate imbuntatati semnificativ stare de sanatate si longevitatea.

Si nu e vorba doar de calitatea vietii, ci si de aspectul financiar: cei care sunt implicati activ in pastrarea propriei sanatati sunt in masura sa previna o serie de probleme medicale, economisind astfel banii pe care altfel le-ar fi alocat pentru consultatii si medicamente.

Si, nu in ultimul rand, nu uitam si de resursa noastra cea mai pretioasa: timpul. Cu cat suntem mai sanatosi, pe de o parte putem munci mai mult, iar de cealalta parte suntem mai mult timp alaturi de cei dragi.

Cum putem preveni bolile grave?

I-am rugat pe cativa dintre specialistii Provita sa ne dea sfaturi usor de urmat zi de zi. Urmand recomandarile lor vei beneficia de o stare de sanatate sensibil ameliorata. Actionand asupra factorilor de risc nu te protejezi doar de boli pe termen lung, ci si de accidentele fatale.

10 recomandari generale pentru o viata sanatoasa

1. Mananca sanatos si cat mai variat

2. Mentine-ti corpul hidratat

3. Fa din exercitiile fizice un obicei

4. Fa pauze si exercitii de respiratie

5. Urmareste-ti greutatea

6. Renunta la fumat

7. Dormi suficient

8. Evita excesele de alimente si alcool

9. Evita stresul prelungit

10. Fa controale medicale si analize regulat

10 reguli pentru sanatatea inimii

1. Mentinerea unei greutati normale

2. Activitatea fizica regulata

3. Hidratarea corespunzatoare

4. Scaderea colesterolului prin consum de fibre

5. Controlul stresului

6. Evitarea depresiei

7. Limitarea consumului de sare

8. Limitarea consumului de alcool

9. Renuntarea la fumat

10. Controale si analize medicale periodice

10 sfaturi pentru evitarea sau reducerea durerilor de spate

Dr. PALEA OVIDIU NICOLAE, Medic primar Anestezie si Terapie Intensiva. Terapia durerii

1. Fa miscare, in special plimbari sau inot

2. Evita sederea prea indelungata la volan sau la birou

3. Asigura-te ca scaunul auto si cel de la birou sunt ajustate corespunzator

4. Fa exercitii usoare de intindere pentru a preveni intepenirea

5. Indoaie genunchii cand ridici greutati, pentru a folosi puterea picioarelor

6. Controleaza-ti postura la birou sau televizor

7. Asigura-te ca ai o saltea suficient de ferma care sa asigure o pozitie corecta in timpul somnului

8. Nu fuma – fumatul iti afecteaza circulatia, lucru care scade capacitatea de recuperare a corpului

9. Intareste-ti musculatura care sustine coloana vertebrala

10. Scapa de kilogramele in plus, deoarece supraponderalitatea este o cauza frecventa a durerilor de spate

10 recomandari pentru evitarea sau reducerea durerilor de spate din timpul sarcinii

MORARU FLORENTINA, Kinetoterapeut, licentiat in kinetoterapie si motricitate speciala

1. Nu purta pantofi cu tocuri inalte.

2. Nu dormi pe spate, ci pe o parte, cu o perna intre genunchi.

3. Nu te apleca, ci flexeaza genunchii cand trebuie sa ridici ceva.

4. Poarta centura de sustinere prenatala.

5. Odihneste-te suficient, atat ziua cat si noaptea.

6. Dormi cu picioarele ceva mai sus decat restul corpului.

7. Fa doar exercitiile fizice aprobate de medicul tau.

8. Alimenteaza-te corect si moderat, pentru a evita cresterile excesive in greutate.

9. Evita perioadele prelungite de repaus in aceeasi pozitie.

10. Adreseaza-te medicului daca experimentezi dureri acute, crampe ritmice, sangerari sau furnicaturi la extremitati.

Solicita o programare